fredag den 16. marts 2012

Reflection-on-action (so far)

·         For lidt rødvin!
·         Udvikling af personas → bekræftet, hvem vi vil fokusere på. Kortlægning af typerne i lufthavnen.
o   Hvad første det til? → Fokus på brugergruppe og forskellige målgrupper → hvilke behov har de (use sistuation) afgrænsning af målgruppe.
o   Vi gik fra at divergere til at konvergere, idet vi afgrænsede feltet (behov og målgruppe)yderligere. Behov ledte os til → er der behov for at brande Danmark? Hvordan kommer vi frem til konceptet? Konvergerede over branding/erindring af Danmark/turisme vs. erindringsudveksling.
o   Det operative billede → første konkretisering af situationen, dvs. vores vision for projektet. Vi mente selv, vi havde en god vision og indgrænsning, men viste sig (i dybden), at den ikke var konkret nok.
o   Nutidsscenarie → med det har vi forsøgt at sætte os ind i, hvordan folk agerer i en lufthavn. Vi bliver dog stadig nødt til at lave observationer i lufthavnen for at be- eller afkræfte vores teser.
·         Constraints:
o   Lufthavnen → tidspres.
o   Vi bor i Århus → Det kommer vi udover ved at udøve experience prototyping.
o   Vi kan ikke komme ind i lufthavnen uden tilladelse.
·         Kastrup som valg af lufthavn:
Vi burde måske have taget kontakt til flere lufthavne, men idet vi har fokuseret på ventetiden, er Kastrup mest oplagt, da denne har mellemlandinger og store planer for at udvide antallet af disse. Samtidig er det en stor lufthavn, og det strategiske vindue står åbent, da de har lagt strategier for, at de vil udvikle sig til en ”super” lufthavn.
·         Omkring vores research:
Vi burde måske have været bedre til at lave research, og læse det, som vi i forvejen HAR fundet. Til gengæld har vi haft et mere åbent syn  været åbne for egne idéer, frem for at se på, hvad andre har lavet, hvilket tidsnok kan komme. Dog mener vi, at vi er nået så langt i processen nu, at vi bør hive research redskaberne frem og inkorporere disse. Ydermere bør vi inddrage stedsteori og ikke kun designteori i vores overvejelser.
·         Sketching/idégenerering → får tanker ud af hovedet og eksternaliserer idéerne. God idé for os at tegne i et åbent forum på vores board → én tegning fører ofte til nye, sjovere idéer og tanker omkring projektet.

1 kommentar:

  1. godt at se I arbejde godt med bloggen. Vi glæder os til at høre mere når I har jafte fingeren nede i lufthavnsmulden (læs også: ned i kontekste på stedet)

    mvh jonas og Louise

    SvarSlet