tirsdag den 3. april 2012

Semistrukturerede interviews fra Billund Lufthavn

Efter vores observationer i Billund Lufthavn, vendte vi tilbage dertil for at lave nogle mere dybdegående interviews med brugerne af lufthavnen, for derved at få en bedre fornemmelse for, hvad brugerne laver i lufthavnen, samt hvad de mener om den. Endvidere ønskede vi at høre mere om deres personlige rejseoplevelser og generelle oplevelser i lufthavnen.
Vi havde udformet følgende spørgsmål til henholdsvis ”de, der rejser”, ”de, der henter” og ”de, der ankommer”.
De, der rejser
·         Alder?
·         Forholdet til de andre rejsende (hvis der er nogen)?
·         Hvor er du/I på vej hen (formål med rejsen)?
·         Hvorfor har du valgt at flyve fra Billund Lufthavn?
·         Hvad får du tiden til at gå med i lufthavnen?
o   Hvad laver du andre gange?
·         Sæt 3 ord på Billund Lufthavn.
·         Hvilke følelser har du omkring det at skulle ud at rejse?
·         Beskriv den ideelle rejseoplevelse?
o   Men hvilken rolle spiller lufthavnen?
·         Hvor meget læser du om destinationen inden rejsen?
·         Hvad er dit forhold til Billund?
Den, der henter
·         Alder?
·         Hvem skal du hente?
·         Hvor længe har du ventet?
·         Hvad laver du, mens du venter?
·         Hvad er planen, efter I er kommet hjem?
·         Har du haft kontakt til de rejsende (dem du henter) undervejs?
·         Har du selv fløjet fra Billund Lufthavn?
o   Hvilken oplevelse havde du i den forbindelse?
·         Sæt 3 ord på Billund Lufthavn.
·         Hvad er dit forhold til Billund?
De, der ankommer
·         Alder?
·         Hvor ankommer du fra?
·         Hvordan har din rejseoplevelse været?
·         Hvad skal du nu, hvor du er kommet hjem?
·         Hvordan formidler du dine oplevelser fra ferien med dine nærmeste?
·         Hvis du skulle ud på samme tur igen, ville du så have gjort noget anderledes?
o   Hvad?
·         Hvorfor har du valgt Billund Lufthavn?
·         Sæt 3 ord på Billund Lufthavn.
·         Hvad er dit forhold til Billund?
·         Hvad er det vigtigste for dig i en lufthavn?
På baggrund af disse spørgsmål, henvendte vi os til nogle forskellige mennesker i lufthavnen og kom frem til følgende svar deraf;
De, der rejser:
Mor (45) og søn (16)
·         Søn på vej til England (London) for at besøge sin bror, som bor der fast.
·         De har valgt Billund pga. nemhed, da de bor i området.
·         Destinationen Stansted passer med Billunds rejser.
·         Søn har chekket ind online hjemmefra, så derfor havde de masser af tid.
·         Moderen måtte ikke komme ind forbi security, så derfor sad de i afgangshallen/caféen for at sige farvel.
·         Skulle vente i 45 min – drikker kaffe og spiser kage.
·         Værdier som de tillægger lufthavnen: moderne (designet, loftet, det ligner et fly), pæn, LEGO.
·         Følelser: tryghed for begge, da de har rejst meget. Sønnen har rejst alene før. Han sender sms når han er landet.
·         Den ideelle rejseoplevelse: På ski i Canada (nævner ikke lufthavnen).
·         Flyver på ferie - oftest fra Billund.
·         Sammenligning med udenlandske lufthavne: I udlandet er de store, og der er lange gange og mange mennesker, så det er mere uoverskueligt.
·         I Billund er der rumlighed på trods af lille lufthavn virker den stor og der er højt til loftet
·         De søger info. F.eks. til skiferie søger de pistekort. Det kommer an på, hvor de rejser hen, om de søger info. F.eks. søger moderen historiske baggrunde, Politikens, mad og spisesteder. Steder der ikke er åbenlyse eller traditionelle. Sønnen kunne godt lide, når han fandt tilfældige skjulte og lokale steder, der ligger udenfor de gængse turiststeder. Autentisk.
·         Får også info fra kolleger (mund til mund).
·         Søger også på nettet.
·         Hvis det er et sted, de har været før eller kender nogen der, hvor de besøger, sætter de sig ikke så godt ind i det. Overlader ansvaret til rutinen, eller dem de besøger.
·         De har begge smartphones og bruger det til opdateringer, GPS (kontrol over situationen: mandeting (faderen)).
·         Sønnen siger, at han ikke bruger Facebook eller Twitter, når han rejser. Vil hellere fortælle om det hele, når han kommer hjem.
·         De har familie i Billund (det er deres relation til byen).
·         Anekdote: én af deres venner siger altid, at han er dårlig og bliver derfor kørt rundt i lufthavnen.
Refleksion:
-          De bruger rummet til at sige farvel i
-          Tryghed
-          Rumlighed
-          Teknologiske – bruger det til at sige, at man er ok.
-          Moderne
-          Kontrol er vigtigt
-          Meget erfarne i at rejse
-          Vil gerne gemme fortællingen om oplevelsen til han kommer hjem: bevare mystikken.
-          Kan godt lide det uopdagede, det lokale og det autentiske.
Rebecca (21) er fra Tanzania
Har studeret halvandet år på Randers Erhvervsakademi. Hun er der med en kvinde, som hun kender gennem noget farm samarbejde – hun fungerer som hendes reservemor.
-          Hun skulle til London (mellemlanding på 3 uger – skulle besøge sin familie) inden hun skulle flyve hjem.
-          Hun har valgt Billund fordi det var tæt på.
-          Hun bruger tiden i lufthavnen på butikkerne, fordi hun ofte rejser alene.
-          Der er ikke så mange butikker i Billund. Kunne godt bruge et område i lufthavnen, hvor man kunne slappe af, og hvor man ikke nødvendigvis skulle købe noget. Gerne et sofaområde.
-          I sofaen ville hun læse en bog eller høre musik på ipod, for at få tiden til at gå.
-          Tre ord: effektiv, der er det man har brug for. Det er decentralt. Ikke særligt gode transport muligheder.
-          Følelser om rejser: har rejst en del med Ryan Air, hun kender det, så hun er ikke bekymret for at rejse.
-          Hun er forventningsfuld, fordi hun skal møde familien (sagde reservemoderen)
-          Det vigtigste var, at det hele gik godt, at bagagen kommer, at det er hurtigt og effektivt.
-          Information: hun læser ikke så meget, men mest om kulturen og de mest brugte udtryk. Hun finder det ved at google det og på worldtraveller.com.
-          Lufthavnen er bare et sted, man skal igennem.
-          Det kom an på, hvilke briller man havde på: lige nu synes hun, det det var meget afslappet.
-          I Aalborg er der en stue til børn, hvor man kan se film, og det kunne de godt lide.
Refleksion:
-          Alenerejser – har behov for at blive aktiveret mere, end hvis man var flere sammen.
-          Mangler afslapningsområde/ hænge ud sted – som er gratis.
-          Effektivt og hurtigt.
-          Erfaren rejser – ingen bekymringer.
-          Lufthavnen skal overstås /noget man er tvunget til at skulle igennem.
Forretningsmanden (40) fra Frankfurt
-          Spiste chips og drak Topform.
-          Rejste alene, fordi han var på businesstrip.
-          Billund er det eneste sted, han kan flyve til og fra Frankfurt.
-          Havde møde i Silkeborg.
-          Lavede ikke rigtigt noget i lufthavnen (brugte ikke rigtigt nogen faciliteter).
-          Måtte ikke sidde i business loungen mere.
-          I loungen plejede han at drikke en øl inden afgang.
-          Havde været i Billund 20 gange indenfor de sidste 2-3 år.
-          Tre ord: rent, lille, korte distancer.
-          Ift. CPH Airport var der kortere ventetid, man kunne næsten gå direkte igennem security.
-          Rejsen måtte gerne være billigere, det var alt for dyrt i lufthavnene.
-          Business is only about location – han er ligeglad med stederne, bare det er hurtigt at komme derhen og tilbage.
-          Han ville finde info på nettet hvis han skulle på ferie.
-          Han har intet forhold til Billund.
-          Sagde til sidst: så gik der da lidt tid med det.
Refleksion:
-          Manglede at få slået sin tid ihjel.
-          Har ikke noget forhold til de steder han rejser hen
-          Foretrækker Billund som lufthavn, fordi det er hurtigt og uden en masse mennesker.
-          Mangler et decideret sted (lukket uden for loungen) - sidder i stedet for på en bænk.
De, der henter:
Kvinde (ca. 60-65)
-          Skulle hente datter, svigersøn og barnebarn.
-          De ankom fra Florida, USA.
-          Hun troede ikke, hun skulle vente, da flyet var ankommet, men der gik stadigvæk lidt tid, inden de kom ud.
-          Hun var tilmeldt sms service, hvor hun fik at vide, hvornår flyene ankommer, og om der er forsinkelser osv.
-          Der var ingen planer efter de kom hjem – hun regnede med, at de bare skulle køres hjem, og at de havde jetlag.
-          Kontakt under rejsen: familien har sendt mails, og dem har hun fulgt med i.
-          Hun har selv fløjet fra Billund – det fungerer godt her. Bruger f.eks. self check in.
-          Hun benytter sig af faciliteterne de første gange, men ikke derefter (been there, done that).
-          Tre ord: lækkert, overskueligt, centralt (Jylland).
-          Omkring Billund - lufthavnen og LEGO (erindring om sine børn på tur i Legoland).
-          Følelser: spændt på at se barnebarnet (9 mdr.).
Refleksion:
-          Overraskende at hun var tilmeldt sms service (lidt ældre, der bruger det teknologiske).
-          Svært at lægge planer for hjemkomst (vidste ikke, hvordan de havde det – trætte, jetlag etc.).
-          Billund Lufthavn er funktionel og overskuelig.
-          Billund trigger hendes minde om ture til Legoland med børnene.
-          Emotionel.

Familie, som skal hente
-          Familie fra Viborg.
-          Skal hente niece fra München.
-          I Billund venter man ikke, men det gør man i andre lufthavne, og det kan der være problemer i.
-          De rejser selv fra Billund (mest internationalt).
-          De har oplevet at blive ombooket i Billund i forbindelse med en rejse til USA, men moderen mente, at de havde ydet god service, var hjælpsomme og prøvede at løse problemerne. Til gengæld virkede datteren til at syntes, det var irriterede, og at der var for lang ventetid.
-          Sidst de fløj, sad de og fik kaffe på en café i lufthavnen, inden at de skulle flyve – fordrev ventetiden.
-          Tre ord: overskueligt, roligt, ikke så stort dvs. til at finde rundt i.
-          Omkring Billund: kender den kun for lufthavnen og Legoland (børnene som små).
-          Spurgte efterfølgende interviewet til lokalområdet, restauranter og spisesteder. Søgte efter info (havde svært ved at finde den).
Refleksion:
-          De siger, der ikke er problemer med at vente i Billund, men sidder alligevel selv og venter og siger, at de fordriver ventetiden med at gå på café.
-          Rosende overfor Billund: de var hjælpsomme.
-          Overskueligt.
-          Behov for lokal info omkring Billund (spisested til efter lufthavnen).
De, der ankommer:
Mand (24)
-          Studerende i Århus.
-          Har været 3 dage i Amsterdam for at besøge sin ven, som er bosat der.
-          Ingen forsinkelser = gode oplevelser.
-          Hu har han ventetid, fordi han skal med bussen. Tiden vil han bruge på wifi, Facebook og mails.
-          Havde problemer med at komme på det gratis wifi i lufthavnen.
-          Når han kom hjem, ville han slappe af (havde påskeferie).
-          Deler rejseoplevelser med venner og familie, når han kommer hjem mest.
-          Når man er ude at rejse, har man ikke tid til at holde folk derhjemme opdateret – man har travlt med at opleve.
-          Har tænkt sig at dele oplevelser, når han kommer hjem ved at dele tekst og billeder på Facebook.
-          Tre ord: lille, ikke stressende, ucentral (svært med transport), og det er langt fra alt.
-          Relation til Billund: Legoland.
-          Stilhed i Billund nu, men da han rejste lørdag morgen, var der god service.
-          Når man har tid, er det godt med internet i lufthavn.
-           Ønskeligt: at der var et sted at spise, og at der var personale til stede (f.eks. til info om net osv.).
-          Han ville ikke gøre noget anderledes, hvis han skulle af sted igen; han er god til at forberede sig – tjekker fly i god tid.
-          Kan være nervøs indtil tingene glider.
-          Han er nervøs, fordi han tidligere havde oplevet forsinkelser pga. sne og frost, som medførte aflysninger – denne oplevelser hænger ved, og derfor er han nu god til at undersøge ting på forhånd grundigt.
-          Når han besøger venner, undersøger han ikke stederne, inden han flyver.
 Refleksion:
-          Har haft en dårlig oplevelse, som han ikke glemmer, og ud fra det arrangerer og planlægger han sine efterfølgende rejser og er opmærksom på det – sidder i ham.
-          Han skal vente pga. offentlig transport.
-          Behov for at kunne gå på nettet, men at det er svært at finde ud af.
-          Han deler først oplevelser, når han kommer hjem.
-          Han lever i nuet (vil hellere bruge tiden på at opleve).
Reflection-on-action
Vi ændrede undervejs spørgsmåls- og interviewform, idet vi allerede under første interview fik nogle erfaringer, som vi kunne tage med os til de efterfølgende interviews.
Ydermere har vi talt om, at det var bekræftende, at flere af de interviewede glædede sig over, at vi havde taget noget af deres tid til interviewet, så deres ventetid i lufthavnen var blevet forkortet.
Generelt har brugerne/de interviewede et behov for at blive underholdt og ikke mindst have mulighed for at fordrive ventetiden i lufthavnen på en mere underholdende/aktiv måde.
At tale med brugerne har været konstruktivt for os, idet vi mødte dem i brugssituationen, hvor de bedst kunne besvare de spørgsmål vi ønskede svar på. At møde brugerne i lufthavnen har betydet, at vi har fået et mere realistisk billede af, hvilke behov de har, og hvad de mangler i lufthavnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar