Ved hjælp af affinity diagram kom vi frem til forskellige
ideer og koncepter, baseret på både vores empiri samt teoretiske anskuelser.
Vi inddelte som tidligere beskrevet de mange post-its med
ideer på en tavle for derefter at inddele dem i temaer. Disse temaer fik
tildelt en header hver – altså en overskrift.
Det blev til hele 16 temaer
1) Interaktive billeder/tekst
2) Connect memories
3)
Køleskabspoesi
4) APPS/TAGS
5) Sanser
6) Gulv
7) Individualiserede spor
8)
Left overs
9)
Provocative Interaction
10)
Community
11)
Aktivitet
12)
Mystik interaction
13) Lys
14) Bænk
15) Branding
16) Visualisering
Derudover lavede vi også et board med følelser og behov i
lufthavnsrummet. Dette blev til en slags emotionel tematisering.
Herfra gennemgik vi og diskuterede temaerne både udfra vores
dogmner (Menneskelig interaktion, synliggørelse af minder, menneskelig
indskrivning i stedets historie, design for locality → relevant/stedsspecifik
for afgang/ankomst), men også udfra professional artistory (Schôn). Det vil
sige at vi udvalgte temaer som vi følte mest for på baggrund af fornemmelser og
erfaringer.
Vi var forholdsvis enige om de udvalgte temaer som vi ville
arbejde videre på. Det blev i første omgang kogt ned til 10 ideer.
1.
Mystik vs. udveksling
2.
Lufthavnsoplevelse (de ufortalte historier)
3.
Rejsemateriale → pas, billet
4.
Vendespil (på gulvet)
5.
Memory Tree (Inspiration: ”Suttetræ”) → med
bagagestrips m. QR-koder med historier.
6.
Connect/byg videre på andres historie
(køleskabspoesi), fx the longest memory.
7.
Provotalk (bænk, evt. lys/lyd)
8.
Visuel/audiotorisk genkendelse af andre, der
skal samme sted hen (el. som også har en historie oploadet – PLING!)
9.
Check-in → Opmærksom på, at man er et sted
(udland/lufthavn) → projektion på gulv/væg (mærke, der forbliver i lufthavn).
10.
Peepholes → små historier rundt omkring i
lufthavn → lydfiler → kan være historier fra rejser/lufthavn.
Vi valgte desuden nogle af temaerne/ideerne til at være
værktøjer som vi gerne ville benytte i sammenhæng med de andre ideer. De blev
altså diskuteret frem til at være midler til at realiserer koncepter, og ikke
koncepter i sig selv.
·
Lys, lyd, skygge, køleskabspoesi
·
Samarbejde
·
Forlænge rejsen
·
QR-koderv
·
Gulv
·
Sans → lyd/audio
·
Mosaik/ Decopage
Til slut indsnævrede vi de ti temaer til fem.
1. Memory Tree → Bagagestrips m. QR-koder m.
historier.
2.
Check-in/connect på gulv/væg/skærm →
scenarie: Man står i BLL og checker in på sin mobil ”Going to Krakow”, denne
info opfanges og projekteres/visualiseres på gulvet, hvorefter info og
historier fra Krakow indfinder sig omkring denne visualisering. Dvs. Man kan
også stå i Krakow og tagge sig selv og en historie, som så sendes hjem til BLL.
3.
Longest Memory
4.
Tankebobler
5.
Memory Maps – princippet om ”giv det videre”!
Hver af ideerne blev gennemdiskuteret.
Disse ideer blev valgt fordi vi som sagt følte mest for dem,
og fordi de opfyldte vores dogmer. Vi kunne godt lide elementer som at bygge
videre på hinandens historier, at dele hinandens historier, at belønne check
ins i lufthavnen og udnytte at folk gør dette og det at folk skulle samarbejde
om at skabe designet selv – co-creation.
Vi kunne også rigtig
godt lide check in konceptet, men det var en kompleks ide med gulv og teknologi
som skulle vise sig som ringe i vandet.
Den føltes ikke holdbar, og vi kunne ikke argumentere for hvorfor folk skulle
gøre det i netop dette rum. Vi synes måske også at der skete for meget i rummet
til at vi ville skabe mere stress med ting på gulvet.
Vi forsøgte i stedet at forene det med en af de andre ideer.
Som memory tree hvor man kunne benytte konceptet til at aktivere et minde hver
gang en bruger scannede en strip.
De andre ideer blev forkastet idet der var for mange løse
ender, eller også var de ikke kontekst bestemte nok.
Vi var umiddelbart først mest på memory tree, da vi synes
det var spændende at arbejde med menneskers erindringsmateriale som de har med
hjem fra rejser som fx kort. Vi lavede følgende konceptbeskrivelse:
Memory tree (bagage strips)
Konceptet
består i at udnytte den rejseerindring, som brugerne tager med sig hjem fra
rejsen i form af de bagagestrips, som man påsætter sin bagage med navn, adresse
og rejsedestination. Vi forestiller os, at man i stedet for at smide denne
strip væk efter rejsen, hænger den op i ”et træ” (kan også være en industriel
installation, knagerække, LEGO el. lign.) i lufthavnen.
På disse
strips vil der være påført en QR kode, som man kan scanne. Når man påbegynder
sin rejse, checker man ind via en app eller lignende, som logger brugeren ind i
The Tree Community. Herfra kan brugerne så, både i lufthavnen og på sin rejse,
scanne forskellige små historier/minder, billeder eller videoer ind, som
relaterer sig til den rejse de er på. Disse vil være at finde ”bag” QR koden på
bagage strippen.
Ved rejsens
ende efterlader man sin strip (og derved sin erindring) på lufthavnstræet,
hvorved andre, fx dem, der skal til at påbegynde en rejse, kan bruge træet og
scanne forskellige strips for inspiration eller underholdning. Dette er en
anderledes måde at dele rejseerfaringer på.
Ligeledes
ser vi også en mulighed i, at man kan følge med i sin egen strip, når man
kommer hjem fra lufthavnen. Her ville man, via The Tree Community (app eller
hjemmeside), kunne se hvor mange, der har aktiveret sit ”rejseminde”, se
kommentarer eller måske andre historier, som relaterer til samme
rejsedestination. Man kunne også forestille sig, at hver bruger kunne vurdere,
hvilke historier, de synes var bedst og rate dem. På den måde ville man hele
tiden følge med derhjemme og have en værdi i at checke ind kontinuerligt.
En
yderligere dimension kunne være, at det i selve lufthavns rummet også blev
visualiseret hver gang en bruger aktiverede et minde. Fx ved at en lille pære
på træet blev tændt og lyste i et stykke tid, eller lyste andre steder i
lufthavnen, så man blev opmærksom på, hvor mange historier og minder
lufthavnsrummet er præget af.
Imens vi ventede på feedback fra samarbejdspartner, havde vi
gennem snak og sketches fundet ud af at vi ville gå videre med den sidste ide,
Memory Maps. Vi var meget begejstrede for konceptet i at både bruge et
erindringsmateriale som de fleste kommer hjem med, det at andre kunne bygge
videre på det, samt at man stadig kunne swoppe, altså giv noget og få noget
tilbage. Der var også forskellige
digitale lag på kortet, og å fungerede den
rigtig godt i afgangs og ankomsthal.
Koncept beskrivelse:
Memory maps
Man ankommer til lufthavnen (afgang) og går over til et bord/stand, hvor
der ligger en masse kort (maps) over forskellige byer i hele verden. På disse
kort er der QR-koder, som folk har anbragt derpå. QR-koderne indeholder
historier/minder/billeder/videoer om folks oplevelser i den pågældende by.
Dette kort kan man tage med sig på sin rejse og selv bygge videre på det ved at
tilføje egne oplevelser, anbefalinger etc. Kortet bliver derved kontinuerligt
udviklet og viderebygget lag på lag.
Når brugeren kommer tilbage til Billund lufthavn efter rejsen, afleverer de
kortet tilbage på bordet/standen, og kortet er nu klar til at blive brugt af
nye brugere.
Kortets QR-kode gør, at man kan
følge kortet og dets udvikling, også efter at man er kommet hjem fra lufthavnen
og rejsen.
Vi tænker, at noget af den aktivitet, der sker på kortene, mens de er i
brug, kan synliggøre lufthavnen på én eller anden måde. Eksempelvis ved at nogle
af erindringerne kunne vises visuelt på en skærm i rummet, i tekst, billeder
eller video.
Konceptet er i høj grad afhængig af menneskelig interaktion og samarbejde,
idet det kun fungerer, hvis man både giver og tager (en slags ”pay it
forward”). Det er en anderledes måde at udveksle rejseerindring på.
Derudover er konceptet meget stedsspecifik i forhold til ankomst- og
afgangshal.
Under disse metoder opdagede vi nogle skavanker og benspænd.
Blandt andet kunne vi ikke helt definere hvorfor folk skulle bruge dette i
stedet for en alm guide, eller et kort blot på mobilen , i stedet for et fysisk
kort. Vi havde svært ved at komme rundt om disse problemer, og besluttede at
vente med at gå videre til vi havde hørt fra vores partner.
Om mandagen fik vi feedback tilbage fra samarbejdspartner,
som synes at de fleste af vores ideer var ”super fede”. Hun mente at de to
første var de stærkeste og hang godt sammen med de ting hun allerede arbejdede
med fx at få et træ ind i lufthavnen.
På baggrund af denne tilbagemelding, samt de benspænd vi
havde oplevet under bearbejdningen af Memory Card ideen, besluttede vi at gå
tilbage til vores første ide om Memory tree. Det virkede på dette tidspunkt som
en befrielse fra vores problemer med at løse den anden ide med kortet, og så
synes vi også at de to koncepter alligevel lignede hinanden på visse områder,
så meget af vores arbejde kunne overføres til Memory tree.
Vores forbehold for ideen var stadig at vores fornemmelse
ikke var helt i top. Vi synes stadig der var mangler. Blandet andet kunne vi
ikke så godt forlige os med træet som midtpunkt, fordi det egentlig blot var
valgt som noget at hænge strips på. Det passede dog meget godt med Billunds
vision om at være den bedste miljøvenlige lufthavn.
Vi besluttede at afprøve denne på messen, eller i hvert fald
elementer af den.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar