Vores refleksioner over valg af lufthavnsrum endte ud i at vi til sidst besluttede at fokusere på terminalen som rum for interventionen. Dette valg betød at vi måtte foretage en iteration i processen og tage et par skridt tilbage. Valget af terminalen betød nemlig også at bagagestrippen ikke længere var relevant, idet man sætter denne på sin kuffert i afgangshallen, og derfor ikke har den til rådighed i terminalen.
Vi gik tilbage til den del af processen hvor vi lavede affinity
diagram, og divergerede for bedre at kunne konceptudvikle til det nye rum. Vi
tilførte dog vores nye refleksioner og erfaringer fra designmessen og
vejledning.
Vi valgte at holde fast i nogle aspekter af det gamle
koncept som vi synes var gode og stadig relevante. Men det førte også til nye
indsigter og ideer.
Vi brainstormede videre over hvad det var der var godt og
hvad det var der ikke holdt i konceptet. Og hvad det var vi gerne ville
fokusere på i lufthavns oplevelsen.
Vores tanker kredsede blandt andet om at man måske ikke
skulle udfordre den mystik der var i lufthavnen, ved at gøre interventionen for
personlig. Vi begyndte at se at mystikken måske nærmere skulle underbygges, da
det var denne der skabte spænding og stemning i rummet.
Det var også klart for os, især efter designmessen, at
interventionen ville blive afprøvet, beskuet eller bedømt af mange forskellige
mennesker, i alle aldre og med forskellige meninger og lyster. På den ene side
gjorde dette os klar over at ved at lave en intervention der skulle benyttes
via en smartphone måske afskrev mange, men på den anden side gik det også op
for at vi ikke kunne lave en intervention for alle. Dog er lufthavnsrummet så
mangfoldigt at vi måske alligevel skulle forsøge at gøre den så nem og let at
gå til så de fleste ville kunne få noget ud af den.
Vi var især blevet opmærksomme på at især børn fungerer som
foregangsmænd, når der er noget nyt som skal afprøves, eller blot noget som de
kan aktiverer. På messen så vi at børnene synes det var spændende at de kunne
gøre noget for at få noget nyt frem. Om de så var interesseret i indholdet, var
en helt anden sag.
Vi diskuterede hvad det var man som bruger egentlig
gennemgik emotionelt i terminalen, og hvilke behov der var. Vi begyndte at
snakke meget om den forandring der er mentalt når man skal ud og rejse. Det er
et afbræk fra hverdagen, og der er næsten altid en form for større eller mindre
transformation af individet tilknyttet dette.
Vi så lufthavnsrummet som et potentielt overgangsrum, eller
ligefrem en overgangsrite. I dette rum
forberede man sig på at skulle noget nyt. Man starter rejsen i lufthavnen, og
det er her følelsen af forandring begynder at træde i kraft. Rummet bliver en
overgang fra individets almindelige hverdagsliv, og til oplevelsen af at rejse.
Man er måske her netop mere åben overfor risici, overfor at prøve noget nyt,
eller møde fremmede mennesker. (Alt dette snakkede vi allerede om i starten af
vores designproces) Lufthavnen kunne fungere som en slags overgangsritual.
Vi var denne gang mere opsatte på at følge vores
mavefornemmelser, end for at skulle forsøge at gøre vores interessent tilfreds,
eller forsøge at presse erindringskultur eller andet ned over situationen,
selvom det måske ikke passede ind.
Vi diskuterede kort igen hvorfor det ikke gav mening at lave
en intervention i angangshal/ankomsthal. Dette fordi det er et naturligt flow i
dette rum, og mest af alt fordi vi havde fundet ud af at de fleste ikke har
lyst til at lave noget derude. De er for stressede, og er ikke rolige og trygge
før de er kommet igennem security. Mest af alt har brugerne ikke behov for
noget at lave i dette rum, og det vil måske mere være en forstyrrelse end en
glæde. Derudover er det netop i terminalen at de sidder og keder sig, og derfor
argumenterer vi for at netop en oplevelsesøkonomisk intervention er bedst at
udføre i dette rum.
Men vejen til denne erkendelse, har været lang og indviklet
for os. Men måske også nødvendig.
Vi begyndte at indtænke begrebet Loose Space fra stedsteori
ind, som en slags time-out fra
hverdagens rutiner, som det netop også ville være i lufthavnen.
Vi ville også gerne spille på forventningens glæde, og
synliggøre dette bedre. Det er disse følelser af forventning som på en måde
sætter rejsen i gang.
Vi snakkede om at sammenligne før og efter rejsen. Kan man
se en forandring ved fx at tage før og efter billeder af passagererne. Her
snakkede vi om spejle som havde store spørgsmål skrevet på som fx ” Hvad er
dine forventninger?” osv. Spørgsmålene skulle sætte tanker i gang, og der kunne
så ligeledes være spejle når man kom hjem igen med andre spørgsmål på. Vi
legede her med brugernes egne refleksioner over dem selv og deres rejse.
Vi satte spørgsmålstegn ved om billeder eller spejlbilleder
gjorde stemningen og forventningerne synlige nok. Måske skulle der laves noget
mere visuelt.
Vi blev inspireret af et tiltag i Heathrow lufthavn hvor de
havde lavet ”Sticky Bits”, som var små stregkoder over hele lufthavnen, som man
kunne scanne. Vi så en mulighed i at benytte noget lignende som peepholes i
Billund lufthavn. Dette var mere eller mindre blot en anden form for bagage
strips med QR koder. Men selve peepholes
ideen, kunne vi godt lide. Det ville skabe et glimt af noget, og dermed skabe
nysgerrighed og evt stemning for brugerne.
Vi talte også om at brugerne i forhold til lufthavnen som
overgangsrite, skulle give slip på hverdagen på en meget konkret måde. Måske
skulle man afgive noget som symbol på hverdagen, og dermed gøre sig klar til
rejsen. Man skulle give slip på hverdagsproblemerne. Vi diskuterede om det ikke
var noget man gjorde ubevidst i forvejen, noget man mentalt gør, og der var
måske ingen pointe i at fremhæve dette.
Vi snakkede også en del om ”go to gate” oplevelsen, og om
man måske kunne lave en oplevelsesrute ala Serendipitor.
Vi begyndte at idegenere ud fra aspektet af at være på vej,
at være i bevægelse og i forandring.
Vi fik ideen om en interaktiv væg inspireret af Camilla
Utterbacks installationer. Ideen af at når man passerede forbi væggen eller
bevægede sig foran ville aktivere den, kunne vi rigtig godt lide. På væggen
skulle der være øjeblikke fra den destination som man skulle til. Og disse
skulle vises som video evt med lyd. Dette korresponderede også godt med
Billunds tagline ”Verden direkte”. Videoen skulle aktiveres når en person gik
forbi væggen.
I stedet for bagagestrippen kunne man benytte boarding
cardet eller måske passet som aktiveringsobjekt. Dette kunne stadig væk bruges
som erindringsmateriale da det også er noget man har med sig rejsen igennem.
Ideen var at personen skulle scanne sit boarding card eller
pas og aflæse den destination som brugeren skal hen til. Destinationen ville så
vise sig ”live” og in motion når brugeren var i bevægelse foran væggen.
Ligeledes kunne der følge lyde med fra destinationen.
Vi havde en umiddelbar god fornemmelse af denne ide. Og vi
syntes at den var baseret på mange af vores teoretiske og empiriske findings.
Interventionen ville give personen en fornemmelse af at være på vej, samt en
forsmag på hvad der ventede dem på rejsen, men samtidig kun et øjeblik. Disse øjeblikke
så vi som peepholes, hvorved mystikken kunne bevares og spændingen
intensiveres. Det skulle ses som en mulighed for at lave noget meningsfyldt, i
stedet for at sidde passivt og vente på at komme af sted, og blot drømme om
rejsen.
Vi ville gøre lufthavnen til noget mere end et nonplace. Det
skulle være et sted hvor man kan ”go
anywhere, i stedet for no-where”. Vi begyndte at snakke om mulighederne for at
afprøve andre destinationer også. Dette på baggrund af vores empiri, hvor flere
nævnte at de også sad og forestillede sig andre destinationer end deres egne, i
lufthavnen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar